fredag 5 februari 2016

Fotoblogg: Gurkmeja och kurkuminet. Nyttigheter- naturligtvis!



Välkommen/Welcome


Gurkmeja och kurkuminet - En fantastisk botgörare

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2016/02/gurkmeja-och-kurkuminet-en-fantastisk.html



Saxat ur innehållet i länken:

Gurkmeja och folkmedicinen



Bild Google




Gurkmeja har användts för att lindra allt från leverproblem till depression till ringorm inom folkmedicinen, men liksom många alternativa terapier, det finns dock inte så mycket forskning för att backa upp denna uråldriga visdom men intresset hos forskarna växer för varje dag.

Intressant forskning

I en liten studie år 1989 visade att gurkmeja kunde vara effektiv på att stävja halsbränna och symtom på matsmältningsbesvär. 

Kurkumin är en naturlig polyfenolisk förening. Kurkuminet i gurkmeja ligger bakom en mängd hälsofördelar som tillskrivs kryddan. En studie år 2012 undersökte en extraherad perkfosfylering av kurkumin som visade sig hade förmåga att förhindra hjärtattacker bland bypass patienter. I studien följdes 121 patienter som hade bypass operation mellan 2009 och 2011. Tre dagar före operation och fem dagar efter fick hälften av patienterna kurkuminkapslar, medan den andra hälften fick placebo. /   Läs hela artikeln i länken

* * * 
Jag har precis ätit min gröt  av hirs, och med gurkmeja och andra kryddor, nylagad nyponsoppa och mer, ja det finns mycket nyttigt att äta. Varför jag äter gurkmeja och ingefära och andra kryddor är för att jag tror att min värk i kroppen skall lindras väsentligt, och eftersom jag inte tål vanliga värkmediciner, m m.




Vårtider 2015



För exakt ett år sedan, denna bild



















Välkommen tillbaka hit!  /Hälsn Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar