Follow by Email

torsdag 4 februari 2016

Fotoblogg: Äter du en NYTTIG frukost? Se länk och recept.Energi, protein, Fibrer, Vitaminer



Välkommen/Welcome

Äter du en bra FRUKOST? Tips./   Se gärna länk:




  • Energikälla – En bra frukost bör utgå från en råvara med hög andel långsamma kolhydrater och låg sockerhalt. Fullkornsbröd, havregryn, bovete, ägg, naturell yoghurt, kvarg och mjölk är hälsosamma alternativ. Undvik smaksatta mejeriprodukter, vitt bröd och söta frukostflingor.
  • Proteinkälla – Exempelvis ägg, kött, ost, yoghurt, kvarg, havregryn, bovete, quinoa, mandlar, jordnötter, solrosfrön eller chiafrön.
  • Fiberkälla – Frukt, grönsaker, vete, råg, havre, frön och nötter är bra källor till kostfibrer som ger god maghälsa.
  • Vitamin- och mineralkälla – Frukter, bär, grönsaker, nötter och frön är rika på vitaminer och mineraler. Även animalier som ägg och mejeriprodukter innehåller viktiga mikronäringsämnen.
Kungsör sommar  2015



























Ha det bra, Välkommen tillbaka hit/Maria




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar