måndag 18 juli 2016

VEM litar man på? Trygghet i allt? Ja tryggheten finns men inte i egot. /security, egocentric




VEM litar man på? Finns det någon att lita på i dessa tider? Många tycker det är svårt med att lita på andra människor så de litar på SIG SJÄLVA. EGOT styr många människor och då är ju allt bra? eller....

Att lita på sig själv i allt eller lita på Gud? Detta tar Ordspråksboken upp i kapitel 28:26. ”Den som litar på sig själv är ett dumhuvud! De som däremot tar emot Guds vishet kan vara trygga.”

Jag håller med om det för att det är ju så att många människor högaktar sig själva istället för Gud. De vet vad de vill, de bestämmer själva vad de ska göra, och andra högaktar dem för att de är viljestarka och framgångsrika. De synes också ha djärva målsättningar och stor kampvilja. De är också självsäkra och vägrar ta emot råd, för de vet ju bäst..

Men vad säger Gud om det då? De utgör en fullständig kontrast till Guds ideal. Ingen människa känner ju framtiden, och kan ju därför heller inte med säkerhet förutsäga konsekvenserna av felaktigt handlande/beslut.

Den självsäkre dömer sig själv till undergång, eftersom den inte inhämtat Guds råd och vishet i sin egen situation. Gud kanske vill att denna människa ska göra helt annorlunda; alltså handla enligt Guds plan. Den som är vis gör sig beroende av Gud. Jag litar inte på att jag vet bäst, jag vill alltid fråga Gud om vad som är rätt och fel, ja jag är beroende av Gud i mitt liv.
*





































Välkommen tillbaka hit, kommentera gärna här på sidan.  /Maria





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar