fredag 24 juni 2016

Vad är ljus? Vad gör ljuset? Leva i ljuset /What is light?




Vad är ljus? Vad gör ljuset? Ljuset är det sken och den glädje som Herren ger mig och alla andra som vill ära och prisa honom.
Vad är ljus? Ljus är det sken som Herren gett för att lysa upp min väg. Hans bud är en lykta, ett ljus att följa.
Jag går i ljuset av hans undervisning och hans kärlek. I det ljus som Herren ger kan man inte annat än att vara en ärlig och rättfram människa, ärlig i allt, hans ljus skär igenom allt.
Några bibelverser berättar lite av vad jag vill ha sagt här i denna lilla artikel.

*

1 Joh 1:5
Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.
Ords 6:23 
Ty budet är en lykta och undervisningen ett ljus, förmanande tillrättavisning är en livets väg.
Jes 5:20 
Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert!

Ps 97:11 
Ljus bryter fram för den rättfärdige
 och glädje för dem
 som har ärliga hjärtan.


Job 18:5 
Sannerligen, den ogudaktiges ljus skall slockna och lågan av hans eld inte ge något sken.

Job 30:26 
Men när jag sökte det goda, kom det onda, när jag väntade på ljus, kom mörker.

Job 41:9 
När han fnyser strålar det av ljus, hans blickar är som morgonrodnadens ögonlock.

Job 41:23 
I hans kölvatten strålar vägen av ljus, djupet synes bära silverhår.

Ps 4:7 
Många säger: ”Vem kan låta oss se det goda?” Herre , låt ditt ansiktes ljus lysa över oss!

Ps 36:10 
Hos dig är livets källa,
 i ditt ljus ser vi ljus.


Ps 89:16 
Saligt är det folk 
som vet vad jubel är!
 Herre , de vandrar
 i ditt ansiktes ljus.


Ps 90:8 
Du ställer våra synder inför dig,
 våra hemligheter
 i ditt ansiktes ljus.































Välkommen tillbaka hit!  /Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar