onsdag 6 januari 2016

Fotoblogg: Änglar, vilka är de? .Angels. De hjälper den troende. Azar.

Välkommen / Welcome

Änglar, vilka är de?


*Azar.*
Vad betyder det?
Det är hebreiskans ord för hjälpa.
Vissa änglars arbete är att rädda troende från fara såsom Psalm 91:11-12 beskriver det: ”Ty han skall ge sina änglar befallning om dig, att de skall bevara dig på alla dina vägar.
De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.”

*En hjälpängel räddade Daniel från
lejonen (Dan 6:22) och Petrus från fängelset (Apg 12:11)
*Änglar vet bara det som Gud, Anden,uppenbarar för dem. Det finns saker som kristna känner till, men som inte änglar känner till (1 Petr 1:12)
*Första gången ordet ”ängel” nämns i Bibeln är i 1 Mos 16:7 när Herrens ängel överlämnade Guds löfte att föröka Hagars avkomlingar genom hennes son Ismael, läs 16:10,
Detta är det första av många upptecknade löften som förmedlats av änglar till människor på jorden. …..

*Änglar känner andras tankar utan att
de behöver öppna munnen (1 Mos 21:17).
I himlen vet man också svaret så snart man ställer en fråga.
Det beror på att där inte finns någon synd eller något kött (det egna syndiga jaget)
som kan hindra kunskapsflödet från den helige Ande. Ens ande är fullt öppen för Anden, för vilken inget är dolt.
(1Kor 2:10-11; Hebr 4:13)”Nu (på jorden) förstår jag endast till en del, men då (i himlen)skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.”
*Änglar har kroppar av ljus som kan ses
och kännas.Vi vet att det är så därför att en
ängel två gånger rörde vid Elia, och det väckte honom ur sömnen, (1 Kon 19:5,7),
Jakob brottades hela natten med en ängel och höll fast honom (1 Mos 32:24-26)…………………………


”Store Gud, ditt namn ske pris, evig är din makt och ära. Du, allena hög och vis, är de dina alltid nära. Dig lovsjunger änglars här, dig vi prisar, Fader kär.”

Naturen är klädd i vitt och det tycker jag mycket om, men nu är det lite för kallt för mig:-)  med  -12 grader





Välkommen tillbaka hit och läs mer om änglar, t ex då jag hade en ängel i min bil utan att veta om det men hade bett om det.
Hälsn Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar