måndag 16 november 2015

Vad är lycka? Lycka eller Glädje! Glädjen är bestående. /Foton


Välkommen /Welcome


Vad är lycka?

Vad är lycka för dig? Eller vill du hellre ha glädje?Eller båda delar kanske?  Häng med här:




Varför jag ställer frågan är för att vi värderar saker så olika. Lycka kan var så väldigt mycket. Några exempel som du kanske håller med om är:

Promenad hand i hand med din älskade. En överraskning vid din födelsedag. En drömsemester till ett fjärran land. Att bli väldigt rik…… Ser man på; det blev en del exempel, och det finns ju fler.

Om vi tittar på vad Aposteln Paulus säger om Lycka och glädje så har han lite olika uppfattningar om vad som är viktigast i livet.

Om jag tittar på mig själv och mina åsikter så kan jag hålla med Paulus om att Glädjen är viktigast.




Varför det då? Jo för att LYCKA alltid tycks försvinna på något sätt. Den älskade kan dö, och vi lämnas ensamma i sorg. Pengarna tar slut och man blir kanske fattig och förgrämd. Relationer som var så bra kanske tar slut. Resmålet vi åkte till föll inte i smaken och kanske blev en stor besvikelse. Ja det finns många sätt att bli olycklig på.




Därför: Den glädje som vi finner i Gud, den består, och den är äkta och den bär oss genom livet. Glädjen i att veta att man är älskad av en stor Far det är underbart och kan sägas vara lycka. Men jag är nog hellre glad.

För jag vet att Jesus lever och aldrig lämnar mig, och precis som Paulus säger så finns glädjen alltid kvar, vad som än händer. Och har man en nära relation till Gud och hans Son, då är man ständigt glad, även om pengarna är slut och matförrådet tryter.




Paulus skriver så här: ”Ja, allt annat är värdelöst, när man jämför det med det omätliga värdet i att känna Jesus Kristus, min Herre. Ingenting annat är värt något och därför har jag övergett allt för att kunna äga Kristus och bli ett med honom….




Var alltid fyllda av glädje i Herren! Jag säger det om igen: Var glada!” / Filipperbrevet 4:4

Hjärtan!




Skön solnedgång vid Mälaren




Tänkte den här fågeln skulle flyga men inte då...




Restaurang m m vid hamnen



Hus vid hamn


Jag känner väldig glädje i att fotografera



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar